نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط

نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط

جایگاه نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط (SME)

برای اینکه نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط نتیجه مناسبی بدهند، شرکت ها باید در جریان آخرین اطلاعات در مورد نوآوری ها، فناوری ها و تحقیق قرار گرفته و با آگاهی از ویژگی های بازار، قابیت انعطاف لازم را در بهره گیری از فرصت های پیش آمده داشته باشند.

برای تحقق این هدف و در صورت برنامه ریزی صحیح و با اتکاء به بخش خصوصی، مناطق صنعتی به صورت محدوده ی جغرافیایی (نظیر پارک های فناوری و انکوباتور ها) در کنار سایر خدمات می تواند کمک ارزنده ای برای نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط ارائه نمایند و نتایج پژوهش های علمی و صنعتی را به خلق و ابداع فناوری تبدیل کرده و به تبع آن موج پیشرفت شرکت های کوچک و متوسط و توسعه پایدار اقتصادی جامعه شوند.

SME های کارآ و قدرتمند، کالاها و خدمات مناسبی برای بنگاه های بزرگ و استفاده بهینه از ظرفیت ها فراهم می کنند. در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، اندازه بنگاه های بزرگ، به طور قابل ملاحظه ای در حال کاهش است و این بنگاه ها به طور روزافزونی وابسته به شبکه های به هم پیوسته SME ها می شوند.

نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط

مراکز پشتیبان نوآوری

یکی از ابزارهای مؤثر به منظور گسترش SME ها و حمایت های تکنولوژیکی از آنها، ایجاد پارک های علمی و فناوری است. اهداف عمده اینگونه شهرک ها، توسعه تکنولوژی و ایجاد شرایط مناسب برای انواع نوآوری ها، بکارگیری پتانسیل های خلاق علمی و پژوهشی دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع می باشد.

این پارک ها (شهرک ها) به همراه سایر رویکردهای حمایت از SME ها؛ نظیر خدمات فنی و تکنولوژیک، می توانند نتایج پژوهش های علمی و صنعتی را به خلق و ابداع فناوری تبدیل کرده و به تبع آن موجب توسعه و پیشرفت جامعه شوند.

تجربه های بین المللی در کشورهای نیمه صنعتی هم نشان می دهد که ایجاد مجتمع های جغرافیایی در قالب شهرک های علمی یا فناوری، یکی از گام های مؤثری است که امکان بهره برداری بهینه از امکانات مشترک زیربنایی تحقیقاتی و توسعه ای و همچنین استفاده از نیروی متخصص و خدمات مشاوره ای برای پیشرفت تکنولوژیکی با محوریت بخش خصوصی را فراهم می کند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *