طراحی و توسعه محصول – قسمت هجدهم

پروژه های توسعه محصول

انواع پروژه های توسعه محصول

 پروژه های توسعه محصول را می توان در قالب چهار نوع گروه بندی نمود:

  • پلت فرم های محصول جدید

این نوع از پروژه شامل یک فعالیت توسعه ی اصلی با هدف خلق خانواده ای از محصولات بر اساس یک پلت فرم رایج و جدید می باشد. این خانواده از محصول جدید باید دسته بندی های محصول و بازارهای شناخته شده را موردتوجه قرار دهد.

  • محصولات فرعی پلت فرم های محصول موجود

این پروژه ها با هدف جذب بهتر بازارهای خودی با یک یا چند محصول جدید، یک پلت فرم  محصول موجود را بسط و توسعه می دهند. به طور مثال توسعه ی یک چاپگر جدید بر اساس یک پلت فرم محصول موجود (با لنز نوری غیردیجیتال)، نمونه ای از این نوع پروژه می باشد.

  • پیشرفت های تدریجی (بهبود) در محصولات جدید

این پروژه ممکن است با هدف حفظ خط تولید و رقابتی بودن آن، فقط برخی از ویژگی های اصلاحی یا اضافی محصولات موجود را شامل شود. ایجاد تغییرات اندک برای اصلاح اشکالات جزیی یک محصول چاپگر موجود، مثالی از این نوع پروژه است.

  • محصولات کاملاً جدید

این پروژه ها دربرگیرنده ی محصولات یا فناوری های تولیدی کاملاً جدیدی هستند که می توانند بازارهای جدید و ناشناخته  را نیز مخاطب قرار دهند. گرچه چنین پروژه هایی ذاتاً با ریسک های بیش تری همراه هستند، اما موفقیت های بلندمدت واحدهای اقتصادی نیز ممکن است مرهون آموزه هایی باشد که در خلال این پروژه های مهم حاصل شده است. توسعه ی اولین چاپگر دیجیتالی شرکت زیراکس، مثالی از این نوع پروژه  است.

پروژه های توسعه محصول

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *