طراحی و توسعه محصول – قسمت سوم

توسعه‌ موفق محصول

ویژگی‌های توسعه موفق محصول

به‌زعم سرمایه‌گذاران یک بنگاه اقتصادی سودآور، توسعه موفق محصول منجر به پدید آمدن محصولاتی می‌شود که تولید و فروش آن‌ها سودآور است، گرچه ارزیابی سریع و مستقیم چنین سودآوری‌ای، اغلب دشوار می‌باشد.

برای ارزیابی عملکرد توسعه‌ محصول، از ابعاد پنجگانه‌ای استفاده می‌شود که نهایتاً همه‌ی آن‌ها مرتبط با سودآوری هستند. این ابعاد عبارتند از:

  • کیفیت محصول

سودمندی و کیفیت یک محصول، تا چه اندازه متأثر از تلاش برای توسعه‌ی محصول است؟ آیا این محصول نیازهای مشتریان را مرتفع می‌سازد؟ آیا این محصول قوی و قابل اعتماد است؟ کیفیت محصول نهایتاً در سهم بازار و قیمتی که مشتری مایل به پرداخت آن است، منعکس می‌شود.

  • هزینه‌ی محصول

هزینه‌ی تولید محصول چقدر است؟ این هزینه شامل مخارج ناشی از ابزار و تجهیزات سرمایه‌ای، و هزینه‌ی نهایی تولید هر واحد از محصول می‌باشد. هزینه‌ی محصول، تعیین‌کننده‌ی میزان سود یک شرکت در حجم معین و قیمت معینی از فروش می‌باشد.

  • هزینه‌ی توسعه

شرکت برای توسعه‌ی موفق محصول، باید چه مقدار می‌پرداخت؟ هزینه‌ی توسعه، معمولاً بخش مهمی از سرمایه‌گذاری استکه برای دستیابی به‌ سود، ضروری می‌باشد.

توسعه موفق محصول

  • زمان توسعه

تیم مذکور، با چه سرعتی فرایند توسعه موفق محصول را تکمیل نمود؟

زمان توسعه، میزان واکنش‌پذیری واحد اقتصادی را در قبال قدرت‌های رقابتی و توسعه‌های فناورانه تعیین می‌کند. همچنین زمان توسعه، سرعت دریافت بازده اقتصادی شرکت را نیز که ماحصل تلاش تیم توسعه است، تعیین می‌نماید.

  • توانمندی توسعه

آیا تیم و واحد اقتصادی موردنظر، می‌توانند با عنایت به تجارب خود در زمینه‌ی پروژه توسعه محصول، محصولات آینده‌ی خود را بهتر توسعه دهند؟ توانمندی توسعه، ابزاری است که واحد اقتصادی می‌تواند با استفاده از آن، محصولات خود را در آینده با هزینه‌ی کم‌تر و بهره‌وری بیش‌تر، توسعه دهد.

عملکرد قوی در خلال این ابعاد پنج‌گانه، باید در نهایت منجر به موفقیت اقتصادی شود. البته علاوه بر موارد فوق، معیارهای عملکرد دیگری نیز وجود دارند که خود حائز اهمیت می‌باشند. این معیارها برگرفته از علایق سهامداران شرکت مشتمل بر اعضای تیم توسعه، کارکنان، و جامعه‌ای است که محصول در آن تولید و ساخته می‌شود.

اعضای تیم توسعه ممکن است علاقمند به خلق یک محصول ذاتاً مهیج باشند. از سوی دیگر شاید دغدغه‌ی جامعه‌ای که محصول در آن تولید می‌شود، تعداد مشاغلی باشد که به واسطه‌ی این محصول ایجاد می‌شود. در این میان، چه کارگران خط تولید و چه کاربران محصول، هر دو تیم توسعه را در قبال رعایت استانداردهای بالای ایمنی محصول، مسئول و پاسخ‌گو می‌دانند. خواه این استانداردهای مبتنی بر سودآوری، توجیه‌پذیر باشد یا خیر. در این میان افراد دیگری نیز که شاید ارتباط مستقیمی با محصول یا واحد اقتصادی نداشته باشند، ممکن است خواهان محصولی باشند که کم‌ترین خطر را برای منابع زیست محیطی داشته و کم‌ترین زباله و پسماند را تولید نماید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *