طراحی و توسعه محصول – قسمت بیست و یکم

راهبرد رقابتی

راهبرد رقابتی

راهبرد رقابتی یک شرکت، رویکرد اصلی شرکت به بازارها و محصولات را با توجه به رقیبان موجود، تبیین می نماید. راهبرد رقابتی می تواند راهنمای شرکت برای انتخاب صحیح فرصت ها باشد. بسیاری از شرکت ها، چنین مباحثی را در سطوح مدیریت ارشد به مواردی چون شایستگی های راهبردی و روش های رقابت اختصاص می دهند. در این میان، راهبردهای مختلفی وجود دارد که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک واحد اقتصادی برای اجرای چنین راهبردی، تأکید ویژه ای بر امر تحقیق و توسعه ی اساسی بر روی فناوری های جدید، و بر به کارگیری این فناوری ها در خلال فرایند توسعه محصول خواهد داشت.

  • مدیریت هزینه

شرکت باید برای اجرای چنین راهبردی، بر سر بهره وری محصول رقابت نماید: چه از طریق صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید، استفاده از روش های برتر تولید، نیروی کار ارزان قیمت، و چه از طریق مدیریت بهتر سامانه ی تولید.

از این رو، طراحی روش های تولید بر اساس چنین راهبردی در فعالیت های توسعه ی فرایند و توسعه محصول مورد تأکید قرار می گیرند.

  • مشتری محوری

شرکت در اجرای چنین راهبردی و به منظور ارزیابی اولویت ها و نیازهای درحال تغییر مشتریان موجود و مشتریان جدید خود، رابطه ی تنگاتنگی با آن ها دارد. پلت فرم های با دقت طراحی شده، توسعه ی سریع محصولات فرعی با ویژگی ها و کارکردهای مورد علاقه ی مشتریان را تسهیل می نماید. این راهبرد منجر به یک خط وسیع تولید می شود که با تنوع بالای محصول می تواند نیازهای مشتریان ناهمگون خود را مرتفع سازد.

  • تقلید

در این راهبرد که به شدت از روندهای بازار پیروی می کند، این امکان فراهم می شود تا رقیبان دریابند کدام محصول جدید برای کدام بخش از بازار موفق خواهد بود. پس از گزینش بهترین و ماندگارترین فرصت ها، شرکت بلافاصله با هدف تقلید از رقیبان موفق، اقدام به توسعه محصولات جدید می نماید. برای اجرای اثربخش این راهبرد، وجود یک فرایند توسعه ی سریع، ضروری و حیاتی است.

راهبرد رقابتی

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *