طراحی و توسعه محصول – قسمت بیست و هشتم

برنامه ریزی پیش پروژه

به محض تأیید پروژه و پیش از درخواست منابع اصلی، فعالیت برنامه ریزی پیش پروژه صورت می گیرد. این فعالیت از طریق یک تیم کوچک میان کارکردی ـ موسوم به تیم اصلی ـ انجام می شود. تیم اصلی پروژه ی لیکس مشتمل بر ۳۰ متخصص و کارشناس از بخش های خدمات، بازاریابی، تولید و مهارت های فنی بودند.

در این مرحله ممکن است شرح فرصت، بازنویسی شود که آن را شرح ایده ی محصول می نامند. تیم مفهومی پروژه ی لیکس، کار خود را با این شرح «ایده ی محصول» آغاز کرد: «یک پلت فرم شبکه ای، میان برد و دیجیتالی را برای تصویربرداری، علامت گذاری و پرداخت نهایی توسعه دهید». شاید هدفی که توسط شرح ایده ی محصول تعریف می شود، بسیار معمولی باشد. ممکن است در این شرح، نوع فناوری های نوین مورد استفاده قید نگردد و یا اهداف و محدودیت های توابعی هم چون خدمات و تولید ذکر نشود. یک تیم معمولاً به منظور تهیه ی راهنمای شفافی برای ساختار توسعه ی محصول، اقدام به ارایه ی تعریف تفصیلی تری از بازار هدف و هم چنین فرضیاتی می نماید که قرار است تیم توسعه برمبنای آن کار نمایند. این تصمیمات در قالب یک «بیانیه مأموریت» اتخاذ می شوند (جدول زیر).

در این سند، مسیری که تیم توسعه محصول دنبال کرده اند، به صورت خلاصه آمده است. بسیاری از جزییات هم چون اهداف زیست محیطی، اهداف خدماتی، و فناوری های خاصی که برای استفاده در این پلت فرم تعیین شده است، به شرح مأموریت اصلی اضافه می شود.

بیانیه مأموریت

بیانیه یا شرح مأموریت ممکن است بخش یا کلیه اطلاعات زیر را شامل شود:

  • شرح خلاصه ای از محصول (در قالب یک جمله)

در این شرح، کارکرد اصلی محصول تعریف می شود اما از بیان مفهوم ویژه ی محصول اجتناب می شود. در واقع می توان گفت که این شرح، «شرح ایده ی محصول» است.

  • مزایای موردنظر

این رکن از شرح مأموریت، برخی از دلایل کلیدی که مصرف کننده را تشویق به خرید محصول می کند، بیان می کند. شاید به نوعی بتوان گفت که این در واقع یک فرضیه است که صحت آن در خلال فرایند توسعه ی مفهوم اعتبارسنجی می شود.

  • آرمان های کلیدی کسب وکار

علاوه بر آرمان های پروژه که پشتیبان راهبرد شرکت است، آرمان های کلیدی کسب وکار شامل آرمان هایی برای زمان، هزینه و کیفیت می باشند (به عنوان مثال زمان بندی معرفی محصول، عملکرد مالی دلخواه، اهداف سهم بازار).

  • بازارهای هدف برای محصول

ممکن است برای محصول موردنظر، بازارهای هدف متعددی وجود داشته باشد. در این بخش از بیانیه مأموریت، بازار اولیه و بازارهای ثانویه ای که باید در خلال فعالیت توسعه محصول در نظر گرفته شوند، شناسایی می شوند.

  • مفروضات و محدودیت هایی که راهنمای اقدامات توسعه است

مفروضات باید با دقت ارایه شوند. گرچه این فرضیات موجب محدودشدن طیف مفاهیم محصولِ احتمالی می شوند اما موجب می شوند تا محدوده ی پروژه ی مدیریت پذیر باقی بماند. این احتمال وجود دارد که برای مستندسازی تصمیمات اتخاذشده در مورد مفروضات و محدودیت ها، ضمایمی به شرح مأموریت الحاق شود.

  • ذی نفعان

یکی از روش هایی که می توان از تحقق مقوله های زیرکانه ی توسعه، اطمینان حاصل نمود، تهیه ی فهرست کاملی از کلیه ی ذی نفعان محصول است. ذی نفعان به معنای کلیه افرادی هستند که به نوعی متأثر از موفقیت یا شکست محصول خواهند بود. فهرست سهام داران با کاربر نهایی (مصرف کننده ی خارجی نهایی) آغاز می شود و این همان مصرف کننده ی خارجی است که تصمیم به خرید این محصول می گیرد. سهام داران هم چنین شامل مشتریان مستقر در شرکت نیز می باشند، افرادی چون: نیروی فروش، بخش خدمات، و بخش های تولید. تیم توسعه با داشتن فهرست ذی نفعان، هرگز نیازهای کلیه ی افرادی را که به نوعی تحت تأثیر محصول موردنظر هستند، نادیده نخواهد گرفت.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *