طراحی و توسعه محصول – قسمت سی و هفتم

تفکر بر روی نتایج

گام پنجم شناسایی نیازهای مشتری: تأمل و تفکر بر روی نتایج و فرآیند

گام نهایی در شناسایی نیازهای مشتری، تامل و تفکر بر روی نتایج و فرایند است. اگرچه فرآیند شناسایی نیازهای مشتری می تواند بادقت سازماندهی شود، اما این فرآیند از علوم دقیقه محسوب نمی شود. برای این که تیم بتواند همسویی و تطبیق نتایج با دانش و بصیرتی را که تیم از طریق ساعت ها تعامل با مشتریان کسب کرده است، بررسی نماید، باید نتایج را به چالش بکشد.

برخی از پرسش هایی که باید توسط تیم مطرح شوند عبارتند از:

  • آیا با کلیه ی انواع مهم مشتریان در بازار هدف خود، تعامل داشته ایم؟
  • آیا ما توانسته ایم به منظور دستیابی به نیازهای پنهان مشتریان هدف خود، فراتر از نیازهای مربوط به محصولات موجود را ببینیم؟
  • آیا حوزه های تحقیق دیگری وجود دارد که ما باید برای تداوم ارزیابی ها و مصاحبه هایمان پیگیری نماییم؟
  • کدام یک از مشتریانی که با آن ها سخن گفتیم، می توانند در فعالیت های بعدی توسعه ما، مفید فایده باشند؟
  • چه چیزهایی را که پیش از آغاز کار نمی دانستیم، هم اکنون می دانیم، تیم توسعه توسط کدام نیازها غافلگیر شد؟
  • آیا هرآن کس که باید درک عمیقی از نیاز مشتریان داشته باشد را وارد ساختار کاری خود کرده ایم؟
  • چگونه می توان در فعالیت های آتی، فرآیند توسعه را بهبود بخشید؟

جمع بندی فرایند شناسایی نیازهای مشتری و گام های آن

شناسایی نیازهای مشتری، بخش لاینفکی از توسعه ی مفهوم فرآیند توسعه ی محصول است. شناخت این نیازها می تواند راهنمای تیم در تعیین مشخصه های محصول، تولید مفاهیم محصول، و انتخاب یک مفهوم محصول برای توسعه های آتی باشد.

  1. فرآیند شناسایی نیازهای مشتری، شامل پنج گام می شود:

الف)  جمع آوری داده های خام از مشتریان

ب )  تفسیر و ترجمان داده های خام در قالب نیازهای مشتری

ج )  سازماندهی نیازها به صورت سلسله مراتبی

د  ) تعیین اهمیت نسبی نیازها

ه ) تأمل و تفکر بر روی نتایج و فرآیند

  1. تشکیل یک کانال اطلاعاتی کیفیت بالا از مشتریان گرفته تا توسعه دهندگان محصول. چنین کانالی تضمین مینماید که افرادی که مستقیماً مسوولیت نظارت و کنترل بر جزییات محصول را دارند (مانند طراحان محصول)، به درک کاملی از نیازهای مشتری دست یافته اند.
  2. کاربران پیشگام، منبع خوبی از نیازهای مشتری هستند. چراکه آن ها نیازهای جدید را ماه ها یا سال ها پیش از مشتریان دیگر تجربه کرده اند و آماده اند تا از نوآوری های محصول جدید، بیش ترین منفعت را کسب نمایند. به علاوه، آن ها بسیار بهتر از مشتریان دیگر قادر به بیان نیازهای خود هستند. کاربران افراطی نیز دارای نیازهای ویژه ای هستند که نیازهای پنهانی دیگر کاربران را منعکس می سازد.
  3. در تعیین و تعریف رضایت مندی مشتری، نیازهای پنهان نسبت به نیازهای آشکار از اهمیت بیش تری برخوردارند. نیازهای پنهان آن دسته از نیازهاست که مشتریان آن را در محصول نهایی، در دسته بندی نیازهای مهم قرار می دهند اما تا پیش از آن را اظهار نکرده یا قادر به اظهار آن نبوده اند.
  4. نیازهای مشتری باید در قالب آن چه که یک محصول باید انجام دهد، ارایه شود، نه در قالب چگونگی اجرای آن توسط محصول. تبعیت از چنین اصلی، به تیم توسعه اجازه می دهد تا با حداکثر انعطاف پذیری، به تولید و انتخاب مفاهیم محصول بپردازند. مزایای کلیدی این روش عبارتند از:

الف ) اطمینان از این  نکته که محصول با تأکید بر نیاز مشتری تولید شده و هیچ یک از نیازهای حیاتی مشتری، فراموش نشده است.

ب ) ارتقای سطح دانش و آگاهی اعضای تیم توسعه از نیاز مشتریان در بازار هدف

ج ) توسعه ی یک مبنای حقیقی برای استفاده در تولید مفاهیم، انتخاب مفهوم محصول، و تعیین مشخصه های هدف.

د ) ایجاد یک ثبت بایگانی از فاز نیازهای مشتری در فرآیند توسعه.

تفکر بر روی نتایج

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *