مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت سیزدهم

ارزش افزوده

مدل های نوآوری (قسمت هفتم)

مدل‌ های نوآوری به دو دسته‌ ی مدل‌ های ایستا و پویا تقسیم می شود. در ادامه انواع مدل‌ های ایستا تشریح می‌ گردد.

مدل‌ های ایستا/ زنجیره ارزش افزوده نوآوری

زنجیره­ ی ارزش افزوده نوآوری، مدلی است که هم می‌ تواند بیان کند چرا بعضی قدیمی‌ ها در مورد نوآوری‌ های جهشی بهتر از تازه واردها عمل می‌ کنند و هم این که چرا برخی اوقات قدیمی‌ ها در مورد نوآوری‌ های تدریجی دچار شکست می‌ شوند. این مدل با مدل‌ های قبلی متفاوت است چرا که آن‌ ها بر تأثیرات نوآوری روی قابلیت‌ ها و رقابت‌ پذیری بنگاه تأکید داشتند، اما این مدل بر تأثیرات نوآوری بر رقابت‌ پذیری و قابلیت‌ های تأمین کنندگان، مشتریان و نوآوران مکمل متمرکز می‌ شود. به عنوان مثال، مدل‌ های قبلی به این سؤال پاسخ می‌ دادند که: «خودروی الکتریکی چه تأثیری بر قابلیت‌ های فناورانه و بازاری شرکت فورد دارد؟ »اما در واقع انجام یک نوآوری، تأمین‌ کنندگان، مشتریان و نوآوران مکمل را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد و تأثیرات آن فقط محدود به خود شرکت نیست. به‌ علاوه، ممکن است یک نوآوری که برای یک تولید‌کننده، نوآوری تدریجی به حساب می‌ آید، برای مشتریان و نوآوران مکمل، نوآوری جهشی به حساب آید و همان نوآوری برای تأمین‌کنندگان، نوآوری تدریجی به حساب آید. مثال صفحه کلیدهای کامپیوتری دی‌ اس‌ کی و کیورتی ـ که تفاوت آن‌ ها در جانمایی کلیدهاست‌، مثال خوبی است. ترتیب قرارگیری کلیدها در صفحه کلیدهای دی‌ اس‌ کی حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بهتر است و بیشتر صفحه کلیدهای امروزی بر این اساس ساخته می‌ شوند ولی همین تغییر برای مشتریانی که به ترتیب کلیدهای کیورتی عادت داشتند، یک نوآوری جهشی محسوب می‌ شد چرا که باید شیوه تایپ کردن خود را تغییر می‌ دادند و این به منزله یک نوآوری مخرب شایستگی آن‌ ها بود. اما در همین حال این تغییر در جانمایی کلیدها، برای تولید‌کنندگان فقط ارتقای قابلیت رقابت محسوب می‌ شد و نوآوری جهشی به حساب نمی‌ آمد. زیرا نیازی به دانش جدید نداشتند.

ارزش افزوده

در هر یک از مثال‌ ها ممکن است نوآوری تأثیر متفاوتی در هر مرحله از زنجیره ارزش افزوده داشته باشد. یعنی تغییری که برای تولیدکننده نوآوری تدریجی محسوب شود، ممکن است برای مشتریان، تأمین‌کنندگان و نوآوران مکمل، نوآوری به حساب نیاید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *