مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت بیستم و سوم

مدل های نوآوری (قسمت هفدهم)

مدل‌ های نوآوری به دو دسته‌ ی مدل‌ های ایستا و پویا تقسیم می شود. در ادامه انواع مدل‌ های پویا تشریح می‌ گردد.

سایر مدل‏های رایج ـ مدل قیف نوآوری

فرایند کلی نوآوری، بیان‌ گر نوعی ماهیت غربالی در طی این فرایند است، به این معنا که معمولاً از بین ایده های فراوانی که مطرح می شود، تعداد کمتری بخت تبدیل شدن به یک محصول را می‌ یابند و از بین محصولات جدید نیز تنها تعداد اندکی موفق به ورود به بازار می شوند. این امر تحت عنوان قیف نوآوری شناخته می شود. “مطالعات بسیار نشان می‌ دهند که تنها یک ایده از هر چندهزار ایده به یک محصول جدید و موفق تبدیل می شود: بسیاری از پروژه ها به محصولاتی تبدیل نمی‌ شوند که تولید آن ها ازنظر فنی امکان پذیر باشد و از آن‌ هایی که به چنین محصولاتی تبدیل می شوند، بسیاری نمی‌ توانند به یک بازده تجاری دست یابند. طبق یکی از مطالعاتی که داده های به دست آمده از مطالعات قبلی در مورد نرخ موفقیت نوآوری ها را با داده‌ های مربوط به حق ثبت اختراعات، سرمایه‌ گذاری در فعالیت‌ های دارای ریسک و آمارگیری ها تلفیق کرده است، حدود ۳۰۰۰ ایده خام لازم است تا یک محصول کاملاً جدید و از نظر تجاری موفق به وجود آید” (شلینگ، ۱۳۸۷: ۲۳).

قیف نوآوری

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *