مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت بیستم و چهارم

نوآوری باز

مدل های نوآوری (قسمت هجدهم)

نوآوری باز: مدل‌ های نوآوری به دو دسته‌ ی مدل‌ های ایستا و پویا تقسیم می شود. در ادامه انواع مدل‌ های پویا تشریح می‌ گردد.

سایر مدل‏های رایج ـ مدل قیف نوآوری باز

همینجا لازم است به مدل گسترده تر قیف نوآوری که توسط چسبراو (۲۰۰۳) ارایه شده اشاره کنیم. در رویکرد نوآوری باز مرزهای سازمان در طول قیف نوآوری صلب و منفک از محیط نیست. به عبارت دیگر، تعاملات بنگاه با محیط بیرونی در طول مراحل نوآوری نیز به طور پیوسته وجود داشته و بنگاه از منابع بیرونی ایده پردازی، توسعه محصول و تجاری‌ سازی حداکثر استفاده را می نماید. این مدل در شکل (۱) به نمایش درآمده است.

نوآوری باز

نسبت هزینه ای این فرایند نیز جالب است. با یک حساب سرانگشتی، هزینه تولید ایده، توسعه ایده، توسعه محصول و تجاری سازی آن به نسبت ۱۰۰۰۰:۱۰۰۰:۱۰۰:۱۰:۱ است. یعنی به زبان ساده اگر آفرینش ایده ۱ ریال هزینه داشته باشد، تحقیقات مربوطه ۱۰ ریال، توسعه آن ۱۰۰ ریال، توسعه محصول ۱۰۰۰ ریال و تجاری‌ سازی و روانه کردن آن به بازار ۱۰۰۰۰ ریال هزینه خواهد داشت (سری نیواسان و نارایانا، ۱۳۸۱). فرایند نظام‌ مند نوآوری، کار را از حیطه بخت و اقبال یا سعی و خطا خارج کرده و تمام توان را بر روی موضوع نوآوری متمرکز می سازد.

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *