طراحی و توسعه محصول – قسمت اول

طراحی و توسعه محصول

پیشگفتار طراحی و توسعه محصول – قسمت اول

پیشرفت هر کشوری، وابسته به خلاقیت و رشد علم و فناوری است. ولی تا زمانی که دانش و قابلیت‌های خلاقانه و فناورانه‌، کاربردی نشده باشد، نمود بارزی در جامعه نداشته و ارزش واقعی ایجاد نخواهدکرد. از همین رو، فرایند نوآوری -یعنی به‌عمل رساندن ایده‌ها و کاربردی ساختن فناوری‌ها در قالب محصول یا خدمت – برای کشورها، سازمان‌ها و افراد ، اهمیت زیادی دارد.

پیشگفتار

امروزه بخش قابل توجهی از راهبرد و فعالیت‌های صنعتی، سیاست‌‌های شرکت‌های پیشرو، برنامه‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان، و تلاش کارآفرینان و نوآوران، بر فرایند نوآوری به‌خصوص انجام صحیح و اثربخش فرایند طراحی و توسعه محصولات و خدمات جدید متمرکز است. در این زمینه، گرچه تلاش‌های زیادی در کشور صورت گرفته و تجارب ارزشمندی نیز اندوخته شده‌است؛ با این‌حال، کمبود راهنمایی جامع که فرایند طراحی و توسعه محصول را با نگاهی کاربردی تشریح نماید، احساس می‌شود. به همین دلیل، رسانه جامع مدیریت علم، فناوری و نوآوری (shiftit.ir) در چارچوب ماموریت خود و هم‌راستا با سیاست‌ها و راهبردهای ملی و به منظور ارتقای فرهنگ نوآوری، اقدام به انتشار سلسله یادداشت‌هایی در خصوص طراحی و توسعه محصول خواهد نمود.

طراحی و توسعه محصول

 

این یادداشت‌ها، با نگاهی کاربردی و درعین حال ساده، به تشریح مراحل اصلی طراحی و توسعه یک محصول فیزیکی می‌پردازد. می‌توان گفت فرایندها، نکات راهنما و روش‌های مورد اشاره در این یادداشت‌ها می‌تواند با لحاظ کردن شرایط و اقتضائات خاص هر محصول، در پیاده‌سازی ایده‌ها و طراحی و توسعه محصولات مختلف، به نحوی اثربخش مورد استفاده صنایع بزرگ، شرکت‌های کوچک، دفاتر طراحی، مراکز تحقیق و توسعه و افراد نوآور قرارگیرد. امیدواریم با تلاش اساتید و صاحبنظران، در این حد متوقف نمانده و قابلیت‌های طراحی و توسعه محصول در کشورمان به حدی شکوفا شود که در آینده نه‌چندان دور، شاهد بالندگی و عرضه مکتب طراحی و توسعه محصول بومی باشیم.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *