توسعه محصول جدید

توسعه محصول جدید

توسعه محصول جدید (NPD)

توسعه محصول جدید بخش مهمی از هر تجارت به حساب می آید. در واقع با توسعه محصول جدید، فرصت رشد و ومزیت رقابتی برای هر شرکت ایجاد می شود.

با توجه به نیاز مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط تکنولوژیکی پیش آمده، یک شرکت نمی تواند منحصرا به کالاهای تولیدی فعلی خود متکی باشد. مشتریان خواهان کالاهای جدید وکالاهای پیشرفته تر هستند و این همان چیزی است که رقبا به دنبال آن هستند. همچنین توسعه محصول جدید به ما کمک می کند با استفاده بهتر از منابع و افزایش سود شرکت، جایگاه انحصاری و رقابتی خود را حفظ کنیم.

ما باید با رقبای خود مقابله کنیم، همچنین باید همواره پاسخ مناسبی برای شرایط متغیر بازار رقابتی داشته باشیم. این فرآیند به ما کمک کرد خواهد تا از منسوخ شدن در بازار رقابتی جلوگیری کنیم.

توسعه محصول جدید

مقوله پذیرش محصول جدید جزو نقاط مشترک تحقیقاتی مباحث روانشناسی و مدیریتی است. درک مشتریان از محصولات شرکت ها که نهایتاً می تواند منجر به خرید محصول توسط آنان شود، تحت تاثیر فاکتورهای متعددی است. برای نمونه شاخص هایی چون یکتایی محصول، نوآورپذیری و کارکرد محصول از این جمله است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مشتریان، بیشتر خواستار محصولاتی جدید هستند که نوآوری و کارکرد آنها منطبق با انتظاراتشان باشد. لای (۱۹۹۱) بیان  می دارد که داشتن دانش و درک درست از محصول در تصمیم گیری مشتریان برای پذیرش آن محصول نقش حیاتی ایفا می کند و کمی اطلاعات و دانش پیرامون محصول جدید موجب عدم گرایش مشتریان به خرید این دسته از محصولات است.

انجمن مدیریت و توسعه محصول (PDMA) محصول جدید را اینگونه تعریف می کند: مجموعه ای از وظایف ، مراحل و اقدامات تعریف شده و منظم که هدف شرکت برای تبدیل ایده های اولیه به محصولات و خدمات قابل فروش را تشریح می کند.

چهار گروه اصل عوامل موثر بر توسعه محصولات جدید وجود دارد:

  1. عوامل فرآیندی: استفاده از مجموعه فرآیندها مانند فناوری اطلاعات، دارا بودن فرآیند دقیق و کارا توسعه محصول، تدوین دقیق نیاز ذی نفعان
  2. عوامل راهبردی: منحصر بودن محصول، مدیریت دانش، میزان سود مورد انتظار
  3. عوامل تجاری سازی: تمرکز به نیازهای مشتریان، ورود به موقع محصول به بازار، جهت گیری مناسب و تعیین گروه هدف
  4. عوامل سازمانی: حمایت از مدیر ارشد پروژه، انعطاف پذیری سازمانی و وجود نیروی کارآمد، تعهد پرسنل به معقوله توسعه محصول

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *