کتاب نقش نوآوری اجتماعی در موفقیت کسب‌وکار (ارزش مشترک در صنعت) + خرید کتاب

نوآوری اجتماعی

نقش نوآوری اجتماعی در موفقیت کسب‌وکار (ارزش مشترک در صنعت):

نوآوری اجتماعی در حقیقت راهکاری مبتکرانه برای حل مشکلات اجتماعی است. نوآوری اجتماعی نسبت به راهکارهای قبلی اثر بخش تر، کاراتر و پایدار تر است. و به جای افراد برای کل جامعه ارزش و منفعت خلق می کند.

مقدمه مترجمین:

تا چندی پیش هر گاه سخن از نوآوری به میان می‌آمد، آنچه در اذهان عمومی جلوه‌گر می‌شد، تنها نوآوری در خلق محصولی جدید بود. حتی بسیاری از پژوهشگران نیز نوآوری را تنها در فناوری و محصولات جدید تعریف می‌کردند. اما در سال‌های اخیر این رویکرد تغییر بسیار بزرگی پیدا کرده است. اگرچه همچنان محصولات و خدمات جدید و همچنین فناوری‌های نوین به منزله نوآوری مد نظر قرار می‌گیرند، اما حیطه مطلعات نوآوری بسیار گسترده‌تر از این موارد است. به عبارتی دیگر، قلمرو نوآوری گسترش یافته است.
امروزه بیان می‌شود که ساختارهای جدید سازمانی، تشکیل اتحادیه کارگری، ایجاد استانداردهای تجارت عادلانه و نمونه‌های دیگری از این قبیل همگی نوعی از نوآوری یا همان نوآوری اجتماعی محسوب می‌گردند. در حقیقت نوآوری اجتماعی به راهکارها، استراتژی‌ها و یا مفاهیمی اطلاق می‌گردد که مشکلات و نیازهای جامعه را نسبت به راهکارها و روش‌های قبلی به شیوه مناسب‌تری برطرف می‌کنند.
اما با نگاهی به عنوان این کتاب، واژه ارزش مشترک به چشم می‌خورد و این سوال را بر می‌انگیزاند که ارزش مشترک به چه معناست و چه ارتباطی با نوآوری اجتماعی دارد؟ پورتر و کرامر در سال ۲۰۱۱ مقاله‌ای در باب ارزش مشترک منتشر کردند. پورتر یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان حوزه مدیریت و کسب‌وکار است که از دهه‌های گذشته تا کنون مفاهیم بسیار ارزشمندی را در حوزه خلق ارزش و مزیت رقابتی ارائه نموده است. مایکل پورتر یکی از نظریه‌پردازان برتر در حوزه استراتژی رقابتی، توسعه اقتصادی جوامع و کاربرد اصول رقابتی در بهداشت و درمان، مسئولیت اجتماعی و نوآوری است. وی تأثیرگذارترین شخصیت در حوزه مدیریت و رقابت شناخته شده است. او استاد دانشگاه هاروارد است و تا کنون ۱۸ کتاب و بیش از ۱۲۵ مقاله آکادمیک نگاشته است. کتاب وی به نام ”استراتژی رقابتی: تکنیک‌های برای تجزیه و تحلیل صنایع و رقبا“ تا کنون ۶۳ بار تجدید چاپ شده و به ۱۹ زبان دنیا ترجمه گردیده است. او در پژوهش‌های خود به جامعه، محیط زیست و بشردوستی نیز پرداخته است و دارای مقالاتی در این حوزه‌ها و ارتباطات آن با کسب‌وکار است. او اخیرا توجه به نقش شرکت‌ها در جامعه نشان داده است. وی در سال ۲۰۰۲ در مقاله‌ای به نام ”مزیت رقابتی بشردوستی بنگاه“ بر روی این مورد تمرکز نمود که شرکت‌ها چگونه می‌توانند از طریق اقدامات انسان‌دوستانه منافع اجتماعی بیشتری برای جامعه ایجاد کنند. وی همچنین در سال ۲۰۰۶ با همکاری کرامر مقاله در باب استراتژی و جامعه نوشت. آنها در مقاله مذکور رویکردی ایجاد کردند که از طریق آن شرکت‌ها بتوانند به طور استراتژیک درباره مسئولیت اجتماعی خود تفکر کنند.

“با توجه به درخواست های زیاد مخاطبین و با همکاری جناب آقای سعد آبادی این کتاب هم اکنون از فروشگاه سایت قابل خریداری است.”

برای خرید کتاب از فروشگاه کلیک کنید

نوآوری اجتماعی

”ارزش مشترک“ مفهوم جدیدی بود که پورتر و کرامر در سال ۲۰۱۱ معرفی کردند. آنها بیان نمودند که امروزه رویکرد سرمایه‌داری در اقتصاد با شکست مواجه شده است و نمی‌تواند پیوند از دست‌رفته کسب‌وکار با جامعه را مرمت نماید. به اعتقاد آنها، جامعه مسئولیت بسیاری از مشکلات اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی را بر گردن کسب‌وکارها می‌گذارد و حتی مفهومی نظیر مسئولیت اجتماعی نه تنها نتوانسته است این مشکل را برطرف نماید، بلکه بار بزرگتری بر گردن شرکت‌ها شده است. این معضل ناشی از دیدگاه کوتاه‌مدت کسب‌وکارها به سودآوری و همچنین ناشی از عدم توجه آنها به پیامدهای بلندمدت فعالیتشان بر روی جامعه است. کسب‌وکارها به صورت ساده‌انگارانه‌ای قصد دارند تا تنها از طریق کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت و یا انتقال کارخانه‌های خود به کشورهای در حال توسعه و کم‌هزینه، سود بیشتری کسب نمایند و از طرفی دیگر دولت‌ها نیز بسیاری از مشکلات جامعه را به کسب‌وکارها نسبت می‌دهند. در نتیجه، دلیل اصلی توجه بیش از اندازه به اثربخشی اقتصادی و عدم توجه به پیشرفت اجتماعی، سیاست‌گذاری اشتباه در طول سالیان دراز گذشته است.
نسخه‌ای که پورتر و کرامر برای این وضعیت تجویز می‌کنند، ارزش مشترک نام دارد. بنا بر عقیده آنها ارزش مشترک سرمایه‌داری نوینی بنا خواهد نمود. این مفهوم سبب خلق موج جدیدی از نوآوری، شکوفایی و در نهایت اثربخشی اقتصادی خواهد شد. علاوه بر این، آنها بیان می‌کنند که شرکت‌ها باید اولین قدم را برای انجام این اصلاحات بردارند. به بیان دیگر، این بخش تجاری است که باید سعی کند تا مشروعیت از دست‌رفته خود را از طریق خلق ”ارزش مشترک“ بازستاند.

کتاب حاضر قصد بیان این نکته را دارد که ارزش مشترک یک نوآوری اجتماعی است. همچنین، این کتاب بر اساس مستندات پژوهشی که در صنعت پوشاک ارگانیک و مبتنی بر تجارت عادلانه انجام شده است، نشان می‌دهد که می‌توان از طریق ارزش مشترک به موفقیت اقتصادی نیز دست پیدا کرد
برای خرید کتاب از فروشگاه کلیک کنید

فهرست مطالب

فصل اول این کتاب در حقیقت مقدمه نویسنده را تشکیل می‌دهد و در آن به کلیاتی درباره وضعیت موجود و نارسایی‌های کسب‌وکارها در جنبه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی پرداخته شده است.

در فصل دوم، به موضوع نوآوری اجتماعی اختصاص دارد. به این صورت که دیدگاه‌های موجود درباره این پدیده بیان می‌شوند و پیرامون تعریفی از نوآوری اجتماعی توافق حاصل می‌شود. همچنین در این فصل، موضوع پخش و گسترش نوآوری اجتماعی که یکی از شاخص‌های اصلی این پدیده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل سوم به تعریف ارزش مشترک پرداخته خواهد شد و ریشه شکل‌گیری این مفهوم و مولفه‌های آن مورد تشریح قرار خواهد گرفت. در پایان این فصل نیز توضیح داده می‌شود که ارزش مشترک یک نوآوری اجتماعی است.
در فصل چهارم به دلیل اینکه در کتاب حاضر به نتایج یک پژوهش در صنعت پوشاک ارگانیک و مبتنی بر تجارت عادلانه اتکای زیادی شده است. روش‌شناسی این پژوهش تشریح خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند با روش انجام پژوهش در حیطه‌ی این موضوع، آشنایی بیشتری پیدا کنند.

در فصل پنجم نیز به تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش پرداخته خواهد شد؛ عوامل موفقیت و موانع اتخاذ رویکرد ارزش مشترک مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت مدل درخت خلق ارزش ارائه خواهد شد.

 

مخاطبان کتاب حاضر اساتید و دانشجویانی علوم اقتصادی، علوم اجتماعی و علوم مدیریتی هستند که به حوزه مطالعات توسعه و مدیریت پایداری علاقه‌مندند. همچنین، مدیران راهبردی، عملیاتی و بازاریابی، مشاوران شرکت‌ها و سیاست‌گذاران نیز از دیگر مخاطبان این کتاب به شمار می‌روند

 نویسنده: جولیا اشمیت (Julia Schmidt)

 مترجمان: علی اصغر سعد آبادی، آرمین گلچین، حسین مقدسیان

 انتشارات: شرکت انستیتو ایزایران

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

13 نظر

  1. آرزو

    سلام من نیاز زیادی به کتاب ارزش مشترک در صنعت دارم و خیلی جستجو کردم این کتاب در بازار نبود، اکر لطف کنید برای دسترسی به کتاب به من کمک کنید، خیلی ممنون می شوم

    پاسخ
  2. نسیم

    با عرض سلام و ادب
    با توجه به اینکه این کتاب در بازار موجود نمی باشد، خواهشمندم در مورد تهیه یک نسخه از کتاب یا خلاصه ای از آن راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    1. admin

      با سلام؛
      پیگیر هستیم که در مورد نحوه ی تهیه کتاب از نویسنده کتاب پرس و جو کنیم.
      به زودی همینجا اعلام خواهیم کرد.
      با تشکر

      پاسخ
  3. عسل ازاد

    من نیاز شدید به این کتاب دارم. چاپش تموم شده و مثل اینکه چاپ بعدی هم تو بازار نیست. به دکتر سعدآبادی هم ایمیل زدم اما جوابی نگرفتم.

    پاسخ
  4. admin

    با سلام مجدد خدمت دوستان؛
    طبق صحبت انجام شده با آقای سعدآبادی، کتاب برای چاپ دوم به انتشارات سپرده شده و به زودی توزیع خواهد شد. آقای سعدآبادی قول دادن در جهت تسریع این فرآیند، پیگیری های لازم را انجام بدن.
    باتشکر

    پاسخ
  5. رضا

    سلام.این حوزه تقریبا رفرنسی نداره تو ایران. منم خیلی دنبال کتاب گشتم. ممنون میشم اگر بگید چجوری میتونیم کتابو پیدا کنیم.

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *