نقشه راه فناوری – قسمت ششم

تحلیل محیط راهبردی

تحلیل محیط راهبردی

گام ­های انجام تحلیل محیط راهبردی  برای ترسیم نقشه­ راه به‌ شرح زیر می باشد.

گام اول: شناسایی روندهای محیط دور

ابتدا روندهای موثر بر حوزه­ ی کاری خود را که تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده وجود خواهند داشت، براساس حوزه ‏های شش گانه­ ی محیط دور، شناسایی کنید. این کار از طریق مطالعه­ ی اسناد مرتبط، مصاحبه با افراد خبره و یا انجام هم اندیشی امکان­پذیر است. روندهای احصا شده را در ستون عنوان روند در جدول زیر درج نمایید.

یادآوری: در هنگام نوشتن عبارت مربوط به روند شناسایی شده، به جهت روند، یعنی مثبت و منفی و یا کاهشی و افزایشی بودن آن، و نیز شدت روند، یعنی روند با شدت کم و یا زیاد، اشاره نمایید.

تحلیل محیط راهبردی

گام دوم: ارزیابی روندهای محیط دور

ارزیابی روندها نیز در قالب جدول بالا و براساس دو معیار احتمال وقوع روند و میزان تاثیر روند بر سازمان (با تمرکز بر حوزه­ ی ماموریتی سازمان که توسعه­ ی سبد فناوری­ ها و محصولات مشخصی است) انجام می­شود (۱= بسیار کم، ۲= کم، ۳= متوسط، ۴= زیاد، ۵= خیلی زیاد).

گام سوم: احصای روندهای کلیدی محیط دور

از جدول احصا و ارزیابی روندها، روند­هایی که توامان نمره­ ی احتمال وقوع و میزان تاثیر آن­ها حداقل ۳ باشد را به‏ عنوان روند­های کلیدی شناسایی می­کنیم. این روندها را می­تواند در قالب شکل زیر به تصویر کشید. روندهای کلیدی در ستون عنوان روند کلیدی جدول تحلیل پیامدهای روند (جدول زیر) مستند می­شوند.

تحلیل محیط راهبردی

گام چهارم: تحلیل پیامدها و استخراج پاسخ­ها برای محیط دور

بعد از مشخص‏ کردن روندهای کلیدی، بایستی پیامدهای احتمالی این روندها بر سازمان و حوزه ­ی ماموریتی آن بررسی شود تا بتوان از طریق تحلیل و بررسی این روندها و پیامدها، به چالش ‏های آینده و به تبع آن به اولویت‏ ها دست‏ یافت. این نکته را باید مورد توجه قرارداد که در برخی موارد، یک روند مشخص ممکن است آثار و تبعاتی در حوزه‏ های مختلف داشته‏ باشد. مثلاً روند توسعه‏ ی فناوری اطلاعات و ارتباطات می‏تواند هم در زمینه‏ ی اجتماعی آثار و تبعاتی داشته ‏باشد، هم در زمینه‏ ها‏ی اقتصادی و امنیتی. بنابراین، ممکن است گاهی مواقع پیامدهای یک روند کلان را در بیش از یک حوزه بررسی کنیم.

برای شناسایی پیامدها، بپرسید: اگر این رخ دهد، چه اتفاقی می افتد؟  اعضای گروه بایستی روی هر پیامد به بحث و گفتگو بپردازند و در صورتی که تقریبا تمام اعضا بر آن به توافق رسیدند، در جدول زیر وارد نمایند.

تحلیل محیط راهبردی

ستون “پاسخ ­های ممکن” بیان­کننده­ ی پاسخ­ ها و راه ­حل­ هایی است که بایستی سازمان به فرصت­ ها و تهدیدات شناسایی شده در ستون پیامدها ارایه دهد.

گام پنجم: تحلیل محیط نزدیک

مراحل مندرج در گام های یک تا چهار را برای تحلیل محیط نزدیک براساس مدل پورتر انجام دهید و نتایج را در جدول­ های زیر درج کنید.

تحلیل محیط راهبردی

گام ششم: جمع­­ بندی محیط راهبردی

براساس نتایج حاصل از تحلیل محیط دور و نزدیک، مهم­ترین یافته­ هایی که می­تواند بر حوزه ­ی ماموریتی سازمان شما تاثیرگذار باشد (برای توسعه ­ی محصول جدید، ارتقای محصولات موجود، و …) را در قالب جدول زیر بیان کنید.

تحلیل محیط راهبردی

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *